Sider

fredag den 22. juli 2011

Durumboller

Jeg er blevet lidt vild med at bage mit eget brød om morgenen. Hos LaTascha så jeg en opskrift på durumboller, og de blev rigtig gode.


Gæren opløses og der tilsættes mel.


Dejen æltes.


Formes til boller og stilles koldt til hævning natten over.


De skal hæve lunt en time, inden de bages og er færdige.


Det fedt at bage sit eget brød. De her boller blev lækre. Man kunne måske eksperimentere med at bage dem i en støbejerngryde, men det fungerer også godt uden.

Det vigtigt at lade dem hæve en hel time lunt, inden de bages. Jeg troede nemlig, jeg kunne nøjes med en halv, men derfor blev de ikke ret store. :-(


Durumboller
8 stk

100 gram durumhvedemel
100 gram hvedemel
1 dl kærnemælk
1 dl koldt vand
10 gram gær
1 spsk havsalt
1 tsk rørsukker
1 spsk olivenolie

Udblød gæren i det kolde vand, og tilsæt de resterende ingredienser.
Ælt dejen i ca. 10 minutter.
Form bollerne og lad dem hæve på køl minimum 5 timer, men gerne natten over.
Lad bollerne hæve 1 time ved stuetemperatur.
Bag bollerne ved 250 grader i 8-10 minutter.

- Husk, at du kan printe opskriften ud.

4 kommentarer:

  1. De durum boller ser super fine ud, skønt med hj.bagt brød - jeg har lige smidt i skålen til et nyt "grydebrøds-eksperiment", håber det kommer til at sidde lige i skabet :o)

    SvarSlet
  2. Hej Helle!

    Kommer du tættere og tættere på perfektion? :-) Det er mit indtryk, at man skal finjustere og øve sig, inden man kan lave brødet perfekt. Det er ikke bare sådan lige.

    SvarSlet
  3. Selvom dine durumboller ikke er så store, så ser de nu alligevel rigtig luftige og lækre ud.
    Vi holder også meget af hjemmebagt brød både hvidt brød og rugbrød. Og du har ret - der skal afprøves og finjusteres. Rugbrød har jeg bagt i tre år nu og vi kunne ikke drømme om at købe - det hjemmebagte smager bare bedst :-)

    SvarSlet
  4. Hej Susanne

    Du har ret, de var lækre. Jeg er enig, hjemmebagt er bare så godt. Jeg er dog ikke så langt med rugbrødet endnu. :-)

    SvarSlet