Sider

lørdag den 20. august 2011

Husets Havrebrød

Jeg har før nævnt bloggen Brødet.dk, og det var da også der, jeg fandt denne opskrift på det kompakte Husets Havrebrød.


Dejen røres sammen.


Den æltes godt.


Klar til at blive bagt.


Brødet her har en rigtig god smag. Jeg brugte dog væsentligt mindre mel, end i den oprindelige opskrift. Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men det var bare alt for meget mel til min dej. Jeg brugte 200 gram i stedet for 350 gram. Jeg havde heller ikke surdej, men brugte så lidt mere almindelig gær. Jeg skriver opskriften, som jeg lavede den.

Jeg er stadig i 'Blog på prøve'-tilstand, mere om det i morgen.


Husets Havrebrød
1 brød

25 gram gær
3 dl lunken vand
2 spsk ahornsirup
1½ spsk salt
100 gram havregryn
100 gram femkorn
100 gram grahamsmel
200 gram hvedemel

Opløs gæren i vandet og tilsæt sirup, salt, havregryn og femkorn.
Bland grahamsmel og hvedemel i og ælt ca. 10 minutter.
Smør en brødform med olivenolie og drys med grahamsmel.
Form dejen til en pølse og læg den i brødformen.
Lad dejen hæve på køl i mindst 18 timer.
Efterhæv brødet ved stuetemperatur i 2 timer.
Pensl med lidt vand og drys med lidt grahamsmel på toppen.
Bag brødet i ca. 40 minutter ved 210 grader.
Lad brødet afkøle.

- Husk, at du kan printe opskriften ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar