Sider

lørdag den 13. august 2011

Tranebrud med græskarkerner

Jeg fandt den her opskrift på tranebrud, som jeg skulle prøve, og de blev rigtig lækre. En god smag og virkelig med noget gods i.


Ingredienserne blandes sammen.


Dejen hæver.


Formes til boller, der hæver igen.


De færdigbagte og ret STORE boller.


Den her uges tid holder jeg endelig fri, inden studierne begynder igen. Så jeg har tid til at hygge rundt både i køkkenet og ude i bedene. Jeg får lavet lidt forskelligt, blandt andet prøver jeg lige Verdens Bedste Brød igen, og noget af det vil jeg også vise her på bloggen.

Der skulle oprindelig fuldkornshvedemel i opskriften, men jeg brugte fuldkornsspeltmel i stedet, som er finere i det end fuldkornshvedemelet.


Tranebrud med græskarkerner
10 store boller

1 dl lunken vand
3 dl mælk
30 gram gær
2 spsk sukker
1 spsk salt
50 gram smeltet smør
100 gram fuldkornsspeltmel
450 gram hvedemel
50 gram tørrede tranebær
100 gram græskarkerner

Rør gæren ud i vandet. Bland mælk, sukker, salt og smør i.
Rør fuldkornsspeltmel, tranebær og græskarkerner i.
Rør til sidst hvedemelet i, og ælt dejen ca. 10 minutter.
Lad dejen hæve tildækket 1 time.
Form dejen til boller og lad dem hæve på bageplade tildækket i endnu en time.
Bag i ca. 25 minutter ved 200 grader.

- Husk, at du kan printe opskriften ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar