Sider

lørdag den 11. juni 2011

Rabarbertærte med marcipanlåg

Som jeg lovede tidligere, vil jeg vise rabarbertærten, som jeg lavede i går. Det er med rabarber lige ude fra haven - de blev trukket 20 min før, de skulle bruges - og opskriften fandt jeg hos Familie Journal lige her.

Først forbagte jeg mørdejen 'blindt', og bagefter kom der marcipanstykker i bunden og sukrede rabarberskiver over. De piskede æggehvider blev igen vendt med små stykker marcipan, og så smurt hen over tærten som låg.


Til sidst dryssede jeg lidt mandelflager over tærten, inden den kom ind i ovnen. Bagetiden passede fint, og resultatet er jeg da også godt tilfreds med! Hvad synes du?


Den her rabarbertærte smager rigtig godt, selvom den er en smule for sød. Man kan diskutere, om rabarberne kommer til sin ret med det marengs og marcipan. Måske forsvinder smagen af rabarber lidt for meget, men det er små justeringer, der skal til. Uanset hvad, så synes jeg, det er en rigtig lækker måde at få nye, saftige rabarber på! Mangler du en opskrift til søndagskagen i morgen, så kunne du jo overveje denne. :-)

Efterfølgende bemærkning: Tærten smager egentlig bedst uden flødeskum til.

3 kommentarer:

  1. næh, hvor sjovt - jeg har lige været "på nettet" for at finde en rabarbærtærte med marcipan til mine gæster i morgen - opskriften er nu uden marengs, men jeg hár smagt denne - og den er også rigtig mumsig.
    Jeg har tænkt mig at lave mørdejen nu i aften, mon ikke det er OK, så kan den ligge i køleskabet til i morgen formiddag. Mine tænder løber i vand ved tanken.

    SvarSlet
  2. Hej Sussi
    Det lyder lækkert med kage.
    Tjo, men tror du ikke, du skal tage den ud af køleskabet en time før den skal bruges, så dejen ikke er helt hård, men lidt medgørlig?

    SvarSlet
  3. Efterfølgende bemærkning: Tærten smager egentlig bedst uden flødeskum til.

    SvarSlet